Ads 468x60px

Thursday, 30 October 2014

Manfaat Dari Bigdata Kepada Sesebuah Syarikat

Apa manfaat yang dapat diperoleh dari Bigdata ?

Pengenalan BigData telah membolehkan pihak organisasi atau syarikat mengakses lebih banyak data berbanding sebelumnya. Data tak-terstruktur boleh dikatakan telah 'mati dan tidak bernilai', namun dengan BigData, ianya boleh dikumpul dan dianalisa bagi manfaat organisasi. BigData memberikan peluang kepada organisasi untuk menerokai korelasi data dan bentuk data (patterns) yang sebelum ini boleh dikatakan terselindung (hidden). Ini bermakna, pihak organisasi sekarang ini mempunyai akses kepada lebih banyak maklumat tepat yang boleh mempengaruhi perniagaan mereka.

Berikut ini beberapa pemanfaat dari BigData yang sering digunakan dalam syarikat besar.

Meningkatkan Jualan

Biasanya data yang dapat digunakan untuk meningkatkan jualan sesebuah perniagaan antaranya ialah seperti apa yang disukai, siapa yang disukai, bagaiamana perasaan saya, saya berada di mana, saya bersama siapa, apa yang telah saya beli, apa saja yang ingin saya beli, mimpi apa yang ingin saya miliki, dan hal-hal lainnya.
Data-data ini digunakan syarikat perniagaan untuk menilai produk-produk seperti apa yng perlu diciptakan dan diproduksi oleh syarikat agar pengguna menyukai dan membeli produk yang dihasilkan oleh syarikat

Hubungan Pelanggan (Costumer Relationship)

Kadang kita akan mendapatkan ucapan selamat ulang tahun dari beberapa syarikat produk, atau terkadang juga kita akan mendapatkan kiriman penawaran promo produk dari beberapa brand meskipun kita sudah lama tidak menggunakan produk mereka.

Ini sebahagian dari proses Customer Relathionship Management (CRM). Ini adalah salah satu cara syarikat untuk membina kesetiaan para pengguna mereka terhadap brand milik syarikat dan hal ini boleh menyebabkan pembelian kembali oleh pengguna terhadap brand dari syarikat tersebut. Perkara sebeginilah yang diharapkan oleh sesebuah syarikat.

Data-data ini biasanya dapat diukur dari tarikh ulang tahun kita, artis kegemaran kita, barang jenis kesukaan kita, atau hal-hal yang kita suka. Data-data ini dijadikan rujukan oleh syarikat untuk membina hubungan yang dekat dengan pengguna brand mereka. Sehingga pengguna boleh menjadi hero bagi brand syarikat di antara brand-brand produk lainnya.

Hubungan Pekerja (Employee Relation)

Sumber Manusia (Human Resources) adalah aset terbesar bagi sesebuah syarikat. Hal ini menjadi perhatian penting bagi sesebuah syarikati untuk meningkatkan kesetiaan dari para pekerja terhadap syarikat tersebut.

Sebagai contoh, pihak syarikat akan mengumpulkan data-data mengenai tingkat kepuasan dan ketidakpuasan dari para pekerjanya. Pihak syarikat akan menanalisa data-data menjadi sebuah nilai yang berharga, bagi membolehkannya meningkatkan prestasi dari pekerjanya melalui program-pogram yang disediakan oleh syarikat berkenaan. Hal ini biasanya menjadi tugas dari Jabatan Sumber Manusia (HRD) untuk melakukan perancangan program yang memberikan manfaat bagi tingkat kepuasan kerja para pekerja dan meningkatkan tahap produktiviti. Secara tidak langsung, ianya mampu menyekat para pekerja dari berpindah ke syarikat lain.

BigData memainkan peranan penting dalam memberikan informasi bagi sesebuah syarikat untuk melakukan inovasi dalam menjalankan core business mereka. Seterusnya terserahlah kepada syarikat memikirkan bagaimana untuk mengumpulkan dan mengolah BigData mereka.

Sumber:

1. http://www.e-dba.com/
2. http://blogdetik.com

 

0 comments:

Post a Comment